PR férově a stop punkovému Instagramu. Konference #HolkyzMarketingu přinesla nové pohledy na online

PR férově a stop punkovému Instagramu. Konference #HolkyzMarketingu přinesla nové pohledy na online

NTD_9651

Sedm přednášek, řada inspirativních žen a jeden muž. Tak vypadala v pořadí druhá mini konference pro členky Facebook skupiny #HolkyzMarketingu, kterou  zorganizovala personální agentura pro e-commerce Online People. Ve středu 3. května se holky dozvěděly, jak dostat svůj obsah do médií, že nastartovat Instagram trvá půl roku, nebo jak funguje budování brandu.

Středeční akci v karlínském Amazon Court odstartovala Tereza Kučerová, zakladatelka e-shopu Selbrekka, která aktuálně působí v digitální agentuře Bistro. „Až 54 % značek nenaplní reálná přání svých zákazníků,“ prozradila Kučerová a dodala, že důvodem je často nedostatek informací o cílové skupině. „Řešením jsou kvalitní strategie, které fungují. A každá dobrá strategie začíná u canvasu,“ dodala. Práce s tímto modelem má dle Kučerové 4 hlavní kroky – sběr dat, insight, design a testování. „Hlavním důvodem, proč při své práci používám canvas, je přehlednost a jednoduchý pohled na to, kam jdeme a čeho chceme dosáhnout. Rovněž lze dřív zjistit, kde má náš byznys plán nebo strategie mezery. Canvas také pomůže nastavit relevantní očekávání, “ dodala Kučerová.

Trendy sleduji cestou metrem do práce, tvrdí Malinová

Na přednášku o canvasech navázala Kateřina Malinová ze společnosti Stario Agency. Svůj příspěvek věnovala všem, kteří se chtějí ve svém oboru neustále vzdělávat. „Sledování trendů a konkurence je to, co nás posouvá vpřed. Čtením článků o novinkách v oboru bychom měli strávit alespoň 10 minut denně,“ poradila Malinová a v následujících minutách dodala tipy na praktické mobilní aplikace pro sledování těchto trendů. „Aplikace jako Pocket, Evernote, Feedly nebo Google Alerts mají řadu funkcí. Snad nejvýhodnější je, že fungují i offline,“ upřesnila Malinová. Zajímavý byl rovněž postřeh, že konkurenci lze sledovat také na základě aktuálně nabízených pracovních pozic – pokud třeba firma zahájí výběrové řízení v IT, může to znamenat start vývoje nového řešení v rámci e-shopu.

HZM_1

Instagram není pro všechny, varuje Pavlíčková

Od strategií a trendů se obsah konference zlehka přesunul k sociálním sítím. Dalším spíkrem totiž byla Kateřina Pavlíčková, odbornice na Instagram pro firmy. „Dělat Instagram punkově je cesta do pekel,“ varovala hned na začátku. „Nestačí jenom publikovat hezké fotky, bez strategie je to slepá cesta. Místo počtu followerů se zaměřte na počet komentářů a ze začátku si nastavte malé cíle – třeba 5 reakcí za týden.“ Podle Pavlíčkové je důležité omezit prodejní obsah na Instagramu na minimum. „Uživatelé nechtějí vidět vaši reklamu. Přišli získat přidanou hodnotu, inspirovat se. Prodej si zatím nechte v šuplíku, půl roku zjišťujte, co funguje a pak můžete zkusit prodávat.“ Svůj příspěvek zakončila Pavlíčková radou pro specialisty, jak přemýšlet při kalkulaci správy Instagram účtu: „Praktické záležitosti jako plánování příspěvků zvládnete po čase díky aplikacím za hodinu až dvě týdně. Myslete raději na to, že namyšlení konceptu, tvorba strategie a příběhu vás budou stát nejvíc času.“

S novináři jednejte férově, radí Paterová s Jílkovou

Potlesk, který sklidil Instagram, přivítal zároveň i Kateřinu Paterovou, redaktorku z EMPRESA MEDIA. Její přednáška o tom, jak se dělá PR ve stylu ZEN – pomocí znalosti, empatie a naslouchání – byla osvěžující a plná unikátních postřehů k situacím v PR světě z pohledu novináře. „Tisková zpráva je out, posílejte PR články a nezapomeňte na obrazovou přílohu v odpovídající kvalitě. Čím víc fotek a lepší kvalita, tím větší šance na publikaci,“ zněly rady Paterové. „Než začnete psát PR materiál, uvědomte si, pro jaké médium je určen a přizpůsobte mu tonalitu a délku článku.“ Paterová také zdůraznila, že pro redaktory je důležitější přehled o trhu a v oboru než propagace vlastní značky. „Hranice mezi public relations a placenou inzercí se dnes mažou. Značky se snaží zasahovat do toho, jak bude článek ve výsledku vypadat. Novinář ale není povinen odeslat text ke schválení, je to dobrovolné.“

Vstup Kateřiny Paterové s tématikou public relations doplnila Zlata Jílková ze společnosti SeenMedia. Potvrdila, že i v PR převládá potřeba lidského příběhu. „Chtějte být nejlepší, investujte do vzdělávání a jednou za čas si kupte celou škálu tištěných periodik v Česku. Podívejte se, jak vypadá jejich obsah,“ radila Jílková a svůj příspěvek ukončila slovy: „Při kontaktu s novináři tlačte jen tak, jako byste tlačili na partnera – opatrně a citlivě. Vsaďte na vstřícnost, komunikaci a úsměv.“

HZM_3

V titulcích buďte konkrétní, apeluje Štěrbová

V prostorách Online People byla díky Lucii Štěrbové zastoupena také H1. Štěrbová přišla holkám poradit, jak psát titulky, které zaujmou a neodradí od čtení. „Čtenář na internetu věnuje názvu jenom 4 sekundy. Používejte proto slovesa, české výrazy a konkrétní fakta – pamatujte, že nikdy nesedí pták na stromě. Vždy je to vrána na jabloni,“ zaznělo v přednášce. O délce titulků prý neexistuje žádné pravidlo, je ale potřeba dávat si pozor na tištěná média, kde je pro titulek ve sloupcích omezený prostor. „V online textech pak vložte důležitá klíčová slova na začátek titulků, webové boty totiž prochází stránky z levé horní části do pravé dolní,“ doplnila perličku Štěrbová. Pro udržení pozornosti čtenáře prý dobře fungují tzv. záchytné body – dvojtečka, otazník, pohádkové číslo či sloveso v činném tvaru. Naopak nedoporučila superlativy a za absolutní „polibek smrti“ prohlásila označení „komerční článek“ hned na jeho začátku.

Všechny je lovím, říká o zákaznících Karel Zimmermann

Jediným mužem na konferenci pro holky z marketingu byl Karel Zimmermann, který aktuálně vede marketing v e-shopu s elektrem Conrad. Ve své přednášce se soustředil hlavně na zákazníka a na to, jak s ním v Conradu pracují. „Věrní zákazníci mě teď nezajímají, miluji ty, kteří o Conradu ještě neslyšeli. Pomalu je lovím,“ tvrdil Zimmermann. V krátkosti vysvětlil pojmy jako atribuce nebo STDC framework a pak se přednáška věnovala tomu, jak se v Conradu povedlo ušetřit 25 % ročních nákladů právě díky přístupu k zákazníkům. „Zbavte se neefektivních zdrojů,“ radil Zimmermann. „U akvizice lidí, kteří o Conradu ještě neslyšeli, jsme využili hlavně kombinaci obsahu, display reklamy a výkonu. Při reklamě je pak důležité přizpůsobit kreativu cílovce, jak jsme to udělali v sérii spotů s Norbertem Lichým.“

HZM_4

Základním kamenem brandu je emoce, tvrdí Zábržová z Giftisimo

Konferenci zakončila Simona Zábržová, CEO dárkové balicí společnosti Giftisimo. Nabídla jedinečný pohled do zákulisí této značky a analýzu toho, co při jejím budování fungovalo a co nikoli. „Všechno na světe se dá změřit, kromě emocí,“ uvedla Zábržová svoji prezentaci. „Právě emoce jsou hlavním pilířem, na kterém jsme Giftisimo budovali. Výborně třeba funguje punc kvality, který praktický smysl nemá, ale zákazníkům se líbí pocit, že mají něco navíc – něco luxusního.“ Dle Zábržové je dnes Giftisimo na českém trhu lídrem ve svém oboru a aktuálně expanduje i do dalších evropských zemí. Odjakživa tomu tak ale nebylo: „Před pár lety jsme stáli před několika výzvami včetně historicky poškozeného brandu,“ vysvětlila Zábržová a v následujících momentech popsala způsoby, jakými se firma dostála k úspěchu. „Jednou z cest je i interní motivace. Založila jsem třeba Facebook skupinu jen pro zaměstnance, kde jsem si za začátku povídala sama se sebou. Dnes si tam holky domlouvají směny, sdělují informace a sdílí také úspěchy nebo vtipné momenty z poboček.“

 

Mini konference pro #HolkyzMarketingu se zúčastnilo celkem 50 hostů. Série podobných eventů u Online People teprve začíná. „V těchto akcích vidíme velký potenciál pro vzělávání i networking,“ prozrazuje Magda Divišová, jedna ze zakladatelek společnosti. „Podobnou konferenci plánujeme v letních měsících, bude se opět jednat o akci zaměřenou na e-commerce a online marketing,“ dodává.