Eshopista – rychle nabírat, rychleji se loučit

Eshopista – rychle nabírat, rychleji se loučit

3

 
Ve čtvrtek 16.5. proběhl v brněnském Impact Hubu již pátý ročník diskuzní platformy Eshopista, tentokrát na téma HR a Employer Branding v e-commerce.
Program zahájila Pavlína Zábojníková z Online People, která prezentovala výsledky třetího ročníku výzkumu mezd. O tom, jak vybírat lidi do týmu a o organizační struktuře Kiwi mluvil investor Jiří Hlavenka, v panelové diskuzi o firemní kultuře mluvili zástupci firem Acomware, Astratex, Bella Rose a BiddingTools. Marek Premus mluvil o roli HR v Alze a Petra Stupková o právních trablích, které musí zaměstnavatelé řešit, program ukončil Jindřich Fáborský. Večerem tradičně provázela Magdalena Divišová a Honza Svoboda.


Pavlína Zábojníková (spoluzakladatelka Online People)

Pavlína prezentovala výsledky našeho výzkumu, ve kterém jsme mimo jiné porovnávali proměnu mezd u vybraných specializací od roku 2015 do roku 2018. Například průměrná mzda PPC specialisty od roku 2015 vzrostla o 60 % z 29 700 Kč na 47 500 Kč. Z výzkumu navíc vyplynulo, že ženy mají o 38 % nižší mzdu než muži, a že mzdy v Čechách jsou o 14 % a na Moravě o 23 % nižší než v Praze. Zaměstnanci nejčastěji odchází kvůli neflexibilitě, slabému brandu nebo nekompetentnímu vedení. Zaměstnavatelé by měli věnovat HR velkou pozornost a nabídnout konkurenceschopné podmínky a benefity, a přitom nejen rychle nabírat, ale také rychle vyhazovat. Podrobně se výzkumu věnujeme v sérii pěti článků, přečtěte si o mzdách nebo rozdílu mezi zaměstnanci a freelancery.
Investor a spoluzakladatel společnosti Kiwi Jiří Hlavenka vždy hledal samostatné, tvořivé a zajímavé lidi, kteří mají bohatý osobní život a dělají něco navíc. Dával jim volnou ruku a možnost se ke všemu vyjádřit, nikdy příliš netlačil na výsledky, snažil se pro lidi vytvořit zajímavou práci, která by je bavila.
V roli investora se dívá na to, jestli je zakladatel schopný řídit firmu do budoucna. Často podnikatelé doplatí na to, že jsou solitéři, je proto důležité si umět vybudovat tým. Při vybírání, do čeho investuje, se Jirka dívá na to, jak vypadá managerský tým a jestli je top a střední management dlouhodobě motivován na společnému cíli firmy, kterým může být třeba i exit.

Jiří Hlavenka (investor a spoluzakladatel Kiwi)
V panelové diskuzi se potkali Rosťa Urbánek (jednatel BiddingTools), Martina Svadbíková (majitelka Bella Rose), Kateřina Bláhová (HR šéfka v Acomware) a Martin Svoboda (HR šéf Astratexu). Došli ke shodě na několika základních myšlenkách o firemní kultuře.

  • Tvorba kultury začíná u CEO firmy
  • Při jakékoliv velikosti firmy je důležitá otevřenost a komunikace
  • Není třeba mít sepsaná pravidla firemní kultury (nikdo to nemá napsané)
  • Informovanost zaměstnanců a péče o ně i na osobní rovině je důležitá

Panelová diskuze, zleva: Rosťa Urbánek, Martina Svadbíková, Kateřina Bláhová, Martin Svoboda
Marek Premus má jako HR ředitel v Alze na starosti 1500-2000 zaměstnanců, v sezóně to je až o stovky víc, personální náklady české e-shopové jedničky převyšují 1 miliardu ročně, zde jsou nejzajímavější čísla a myšlenky.

  • Kariérní stránky Alzy navštíví přes milion návštěvníků ročně, doba reakce kandidátovi je do 48 hodin.
  • Konverzní poměr kariérních stránek je cca 1 %, u refferalu je to 10 %.
  • V roce 2018 byla Alza ohodnocena jako sedmý nejlepší zaměstnavatel, spokojenost svých zaměstnanců měří například podle NPS, které se pohybuje kolem 50.
  • Celé HR má mnoho metrik a zhruba 50 KPIs, nejdůležitější jsou ale dvě: spokojenost kandidátů a výkon HR.
  • V roce 2017 škrtla Alza veškeré náklady na HR marketing a z původních 40 tisíc došlých životopisů jich přišlo 62 tisíc.
  • Budoucnost HR je v agilním product managementu.
  • HR má být proaktivní, ne reaktivní.


HR v Alze

 Právnička Petra Stupková z advokátní kanceláře Legitas mluvila o mlčenlivosti, konkurenční doložce, trendech v HR, které vidí v práci vykonávané mimo pracoviště a v chození do práce s dětmi, ale taky například o spolupráci s freelancery.
Shrnula, co nedělat, když pro vás pracuje freelancer

  • Nevedeme docházku a nestanovujeme dobu volna/dovolené
  • Pronajímáme pracovní místo a prostředky
  • Smluvně vyloučíme povinnost dodržovat práci pouze v provozovně
  • Smlouva ideálně na konkrétní projekt
  • Nemají firemní vizitky (kromě obchoďáků)

Zakladatel Digisemestru a konferencí Marketing festival a Reshoper Jindřich Fáborský na závěr Eshopisty prezentoval výsledky výzkumu studentů Digisemestru.
Nejvíce z nich chce pracovat v in-house týmu, druhou nejpopulárnější možností je marketingová agentura. V horizontu tří let chce většina studentů pracovat na částečný úvazek a do toho řešit své projekty nebo si založit vlastní byznys (agenturu, e-shop, startup). Méně z nich chce pracovat na plný úvazek nebo být specialistou na volné noze. Současně se studiem pracují na částečný úvazek téměř všichni, někteří dokonce na plný úvazek.

Pro více informací sledujte Twitterový účet Eshopisty nebo webovou stránku.
Přečtěte si o minulém Eshopistovi, který se zabýval technologickými trendy v e-commerce.