DATA restart, aneb konference o datech, která vám restartuje mozek

DATA restart, aneb konference o datech, která vám restartuje mozek

NTD_9651

Abychom stále drželi prst na tepu doby, snažíme se být na všech zajímavých akcí v branži. Některé jsou zbytečné, některé užitečné, a pak je tu DATA restart, ze kterého máme několik stránek poznámek o novinkách i osvědčených postupech v analytice.

Hned v úvodu Martin Bosák hezky nastínil náš každodenní boj na poli hledání skvělých analytiků prohlášením, že ze školy dobrý analytik nevyleze a že je k tomu potřeba hlavně praxe.

Tomáš Baxa pak publiku představil nástroj Power BI, který je ideální pro ty, kdo nemají kapacity na implementaci atribučních modelů jako Markov nebo Shapley, ale zároveň jim silně nedostačuje vyhodnocovat podle last clicku. V OWOXu si za 115 dolarů měsíčně naklikáte atribuci, která vám bude vyhovovat a máte vystaráno. Je to navíc propojené s GAčkama i BigQuery. Tak kdo si to jdete vyzkoušet?

Lukáš Puchrik nám dal spousty nápadů, jak a k čemu využívat lokační analýzu, i na co si dát pozor při získávání adresy z formuláře na webu. Je pravda, že čisté eshopy, které po celé republice doručují do druhého dne, to asi moc nevyužijí. Ti, kdo přemýšlí, že si přeci jen postaví „kámen“, můžou díky lokační analýze najít to nejvhodnější místo vzhledem ke kupní síle obyvatelstva i konkurenčnímu tlaku.

Petr Bureš pak se zdviženým prstem upozornil na možná rizika při analytice ve světě SaaS. Kdo to ještě nedělal, nenapadne ho, že drobnou chybkou se vám každá další klientova platba započítá jako konverze, takže pak máte úplně nesmyslné konverzní poměry. Je několik možností, jak se tomu vyhnout, ale nejosvědčenější je podle Bureše používat GA jen na měření prvního nákupu a další pohyby (upsell, downgrade,…) sledovat jinde. Upozornil na velký „pain“ začínajících firem:

Našlápnutý projev Pavla Šímy dokázal zapůsobit i informací, kterou tak nějak všichni tušíme, ale bojíme se ji přiznat. Takto agitoval za větší důraz na měření impresí, které nákupní chování také ovlivňují.

Honza Matoušek nám pěkně zavařil neurony povídáním o neuronových sítích, dataminingu a machine learningu. Připravil si i praktickou ukázku, která každému, kdo není líný, pomůže do této zatím ne mainstreamové problematiky proniknout a udělat si náskok.

Další blok završil Pavel Novák, který vytáhl na světlo zajímavé zákulisní informace ze Zonky. Věděli jste, že bylo sice fajn, že si Magda půjčila na karavan, ale pořádné tržby (a super ROI) přišly až se zebrou jako maskotem? Upozornil, že jen slepě nahánět super data z webu je krátkozraké a že opravdu dobrý analytik na tohle musí myslet a brát webovou analytiku jen jako zdroj dat, ne jako alfu i omegu všeho dění.

Poslední blok zahájily mapy a možnosti jejich využití pro analytiku v podání Lukáše Nevosáda. Sál zašuměl při informaci, že na pár kliknutí se dá na mapě zobrazit třeba mapa všech dětských hřišť v Praze.

Velký strašák a velkou neznámou GDPR přišel osvětlit André Heller. Ve zkratce: pokud sbíráte data za účelem mapování funkčnosti webu, úplně stačí návštěvníky informovat. Pokud však data používáte pro zacílení reklam, už musíte mít informovaný souhlas od každého, na koho cílíte. Upozorňuje, že nestačí návštěvníka informovat, že cookies/IP adresu použijete k remarketingu, protože takový návštěvník obvykle neví, co jsou cookies, co IP adresa ani co remarketing. Tak pozor na marketingové slangy. Zatím to tedy vypadá, že nás budou čekat podobné srandy:

Zlatým hřebem večera byl unikátní frajer Honza Majer z Dataweps s unikátním uvedením na scénu >>vysvětlení ve videu zde<< Popsal krok po kroku proces otevření firemních dat celému týmu. To, že každý viděl bezprostřední přínos sebe i kolegů firemní kase, zvýšilo cashflow, zrušilo dvě neefektivní oddělení a zároveň stmelilo tým. Bonusy se totiž v rámci jednotlivých týmů rozdělují vzájemně po domluvě, což každého nutí k zamyšlení nad hodnotami, které firmě přináší. Je to velmi zajímavý trend a jsme upřímně zvědaví, které firmy se inspirují a budou ho následovat.

Na závěr už jen posíláme vzkaz analytiků pro markeťáky…

…a jedním dechem upozorňujeme, že je potřeba nebrat analytiky příliš vážně. Rozhodně to totiž nejsou žádní suchaři.