#3 LEPŠÍ ZAMĚSTNANEC – FEEDBACK (jak jej dávat a přijímat)

#3 LEPŠÍ ZAMĚSTNANEC – FEEDBACK (jak jej dávat a přijímat)

Seriál (1)

Lepší zaměstnanec je seriál krátkých témat, který má inspirovat všechny uchazeče o práci nebo zaměstnance k tomu, aby na sobě pracovali a zlepšili svou konkurenceschopnost na trhu práce.

Pro některé může být nepříjemné feedback jak dávat, tak přijímat. Není však pochyb o jeho přínosu v identifikování problémů a jejich řešení. Zaměstnavatelé a vedoucí pracovníci by měli feedback využívat, aby pomohl zlepšit a rozvíjet jejich firmu. Díky němu dosáhnou lepších výsledků rychleji, napomůžou jak profesnímu, tak osobnímu rozvoji svých zaměstnanců a podřízených a budování vztahů s nimi. Feedback je také dobrým motivátorem a je důležité, aby ho vaši lidé dostávali. Ať už jde o to, co dělají dobře nebo špatně, potřebují vědět, jak na tom jsou, aby mohli případně něco změnit.

Zpětná vazba může mít několik podob: celkové hodnocení (ucelená zpětná vazba obsahující jak pozitivní prvky, tak kritiku), pochvala a kritika. Je důležité dodržovat určité zásady, například, pokud někoho chválíte, je dobré to udělat před ostatními. Naopak, pokud někoho kritizujete, vždy to dělejte za zavřenými dveřmi a mezi čtyřma očima.

Kritika

Pro správnou kritiku existují další pravidla: proveďte kritiku rychle, osobně a v soukromí. Je důležité, aby obě strany věděly, co je/bylo špatně, shodněte se proto na faktech a ptejte se a důsledně poslouchejte. Vždy kritizujte akci, nikoli člověka a dohodněte se na nápravě. Je taky dobré skončit komplimentem, ať od vás daný člověk neodchází znechucený a ponížený.

Přijímání zpětné vazby

Ať už přichází feedback od šéfa, mentora, kouče nebo z jiného zdroje, je důležité na něj reagovat a poučit se z něj. Buďme upřímní, kritika bolí a většinou chceme být pochválení. Pokud se dostaneme do situace, kdy jsme kritizováni, musíme dobře naslouchat a porozumět tomu, v čem vězí problém, abychom si něco odnesli a zlepšili se. Pokud si nejsme jisti, proč jsme kritizováni, je důležité se na to zeptat a vyjasnit si to.

V takových chvílích máme tendenci se začít hádat a obhajovat se, lepší je ale poděkovat a nechat si vše projít hlavou. Postupně pak přemýšlejte o tom, co vám bylo řečeno. Myslete taky na to, že ne vše, co vám bylo řečeno, musí být objektivní a konstruktivní. Třeba má s vámi někdo osobní problém, takže kritiku nepřijímejte automaticky za pravdu. Buďte k sobě ale upřímní a pokud vám například řekli i kolegové či kamarádi podobné věci, nebo si sami myslíte, že máte v dané oblasti určité mezery, zaměřte se na to. Můžete pak činit kroky, které vám pomůžou se zlepšit a pokud si nejste jistí, co byste pro zlepšení měli udělat, prostě se zeptejte.

I když kritika bolí a je nepříjemná, zkuste se na ni dívat objektivně a neurážet se. Můžete se tak posunout dál a zlepšit se.

Nástroje pro zaměstnanecký feedback – 15Five, Cutlure Amp, TinyPulse, Weekdone, Impraise
Nástroje pro zákaznický feedback – Mixpanel, Hellobar, IdeaScale, Clicktale, Uservoice

Přišli jste na to, že nejste úplně spokojení ve svém současném zaměstnání? Máme pro vás ty nej nabídky v ecoomerce a online, tak se nám ozvěte na ahoj@onlinepeople.cz a něco spolu vymyslíme 🙂